Cederbergen - Reisverslag uit Cederberg, Zuid-Afrika van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu Cederbergen - Reisverslag uit Cederberg, Zuid-Afrika van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu

Cederbergen

Blijf op de hoogte en volg Leontien

26 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Cederberg

De dag dat we naar Cederbergen vertrekken, begint bewolkt en mistig. We hebben geluk dat het gisteren zo zonnig en helder was op de Tafelberg, vandaag hadden we alleen een groot wolkendek gezien.
Het rijden in onze bus is even wennen. We worden alle kanten op geschud. Een touringcar rijdt toch echt heel anders. Na een paar uur misselijk te zijn geweest begint het gelukkig te wennen.
We rijden door een redelijk vlak landschap met op de achtergrond de bergen die grotendeels verborgen zijn door de mist. We komen onderweg struisvogels en pelikanen tegen. Langzaamaan veranderd het landschap. Het wordt meer heuvelachtig en er liggen hier en daar hoopjes stenen. Omdat er op de grote weg groot onderhoud wordt gepleegd nemen we de detour via secundaire wegen. We slingeren door bergachtig gebied. Zoals Rein, onze reisbegeleider al had beloofd, wordt het hobbelen in de bus minder zodra we van het asfalt zijn.
We lunchen langs de weg bij een tankstation. In het gras nuttigen we onze even daarvoor bij de supermarkt gekochte lunch. Het is al heerlijk warm. Ik schat zo'n dertig graden. Helaas moeten we na een halfuurtje al weer verder rijden. Hier had ik eigenlijk nog wel effe een poosje willen genieten van de zon en de warmte.
De Cederbergen doen me denken aan de Drakensbergen bij Lesotho. Aan beide zijden rijzen hoge bergen op waar wij via een slingerende weg tussendoor rijden. De stenen kleuren prachtig oranje. Dat steekt dan weer mooi af tegen de strakblauwe hemel waarop we inmiddels worden beloond.
We logeren de komende twee nachten in huisjes midden in de Cederbergen. De omgeving is werkelijk prachtig. Wederom omgeven door deze oranje bergen. We zitten midden in de wijnvelden. Bij de receptie koop ik een lekkere fles rode wijn uit de streek om in de avond van te kunnen genieten. Ik koop ook postzegels zodat ik daar straks niet naar hoef te zoeken als ik leuke kaarten tegenkom. Ik was helaas even vergeten dat we over twee dagen al in Namibie zijn en ik dan natuurlijk niks meer heb aan Zuid-Afrikaanse postzegels. Dan neem ik ze maar mee naar huis als souvenir! Vlakbij ons huisje kabbelt een riviertje, verderop zien we bavianen over de rotsen klauteren. Er waait een behoorlijke wind, maar dat is alleen maar fijn, want het is flink warm.
's Avonds eten we voor het eerst bij onze bus. De kok, Inos, heeft voor ons steak met rijst en salade gemaakt. Heerlijk vlees! En een verademing om weer eens flink wat groenvoer te eten. Ik heb begrepen dat hij ook graag Butternutsoep (pompoen) maakt, die ik uiteraard graag wil proeven.
Inmiddels is het donker. Het is helder weer en er zijn sterren te zien. Ik heb nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien: wow! In de Namib woestijn schijnen nog meer sterren te zien te zijn, dan kunnen we ook een nachtje onder de sterrenhemel gaan liggen. Dat ga ik zeker uitproberen!
Deze avond maken we ook voor het eerst kennis met de muggen. Die komen met grote getalen op ons af, dat wordt smeren!
De volgende dag blijven we in Cederbergen. We ontbijten om negen uur en daarna ga ik met twee reisgenoten naar een watervalletje, een half uur lopen vanaf ons huisje. Onderweg genieten we van het mooie landschap. Hier en daar steigt het pad en moeten we over de nodige stenen heen klauteren. Onder ons horen we de river. Eenmaal op bestemming liggen er grote door het water dat hier vroeger stroomde gladgeslepen rotsen. Onder en naast ons is de rivier. We besluiten te gaan pootje baden. Helaas heb ik geen rekening gehouden met de gladde stenen, die nog gladder zijn onder water. Voor de tweede keer deze reis ga ik onderuit, nu vooruit in het water... Gelukkig is het lekker warm en kunnen mijn kleding en ik lekker opdrogen. We wandelen weer terug, relaxen een uurtje en gaan dan weer op pad: nu om te gaan wijnproeven.
Dat kan op drie kwartier lopen van ons huisje, dus schoenen weer aan en gaan. We proeven witte wijnen, rose en rode wijnen en ik neem een Shiraz uit 2012 mee om de komende dagen te nuttigen.
's Avonds heeft Inos voor ons een Afrikaanse curry gemaakt met lekker veel groente en sla. Heerlijk! Dit belooft veel goeds voor de verdere reis!

  • 26 Oktober 2014 - 22:13

    Jacqueline Van Genugten:

    Leuk geschreven, heel herkenbaar allemaal! Dat de rest van de reis ook maar zo mooi mag zijn! (Of nog mooier ;-))

  • 29 Oktober 2014 - 17:48

    Annet:

    Geweldig geschreven weer, alsof ik er zelf bij mag zijn.
    Let wel wat meer op, ik ga er vanuit dat je de reis helemaal wil afmaken, toch!!!!
    Enjoy...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leontien

Actief sinds 20 Mei 2011
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 27384

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 16 November 2014

Zuidelijk Afrika

15 Oktober 2013 - 30 Oktober 2013

Wild Zuid-Afrika

14 September 2012 - 28 September 2012

Marokko hoogtepunten

06 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Sumatra, Java en Bali

30 Mei 2011 - 21 Juni 2011

Een verre reis met Baobab

Landen bezocht: