Casablanca tot Fez - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu Casablanca tot Fez - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu

Casablanca tot Fez

Blijf op de hoogte en volg Leontien

17 September 2012 | Marokko, Casablanca

Op dag twee van onze liefhebben we een bezoek gebracht aan Rabat, een van de vier koningssteden van Marokko. We zijn langsgegaan bij Chellah, een ruïne van een Romeinse nederzetting. Hier nestelen veel ooievaars. Opvallend hier is dat toeristische attracties vaak nog zo rustig zijn. Hier heerste een heerlijke rust: nergens een auto te horen. Vervolgens zijn we naar de kasba des Oudaisas. Een kasba is een ommuurde wijk. Alle woningen waren hier blauw geverfd. Het leek op een Grieks dorpje. We hebben hier ook in een heel leuk cafe, met uitzicht op het water, groene thee met munt gedronken: een typisch Marokkaanse drankje. Rabat is een grote stad met Franse invloeden vanuit de koloniale tijd. Veel mensen spreken hier redelijk Frans.

Nog dezelfde dag zijn we door gereden naar Meknes, ook een koningsstad. We hebben gewandeld over de stuk, een arabische markt. Hier verkopen ze alles: van mooi slofjes tot olijven en koeienpoten. Op deze plekken tref j ook veel vrouwen aan, die je op de terrasjes niet ziet.
We hebben gegeten op een terras uitkijkend op het grote plein. Hier kun je 's avonds bij raampje maaltijden kopen en dingen als popcorn. Ook vindt er straattheater plaats. Rond negen uur ' s avonds bij, als we een taxi nemen naar ons hotel, staat het verkeer vast. Onze chauffeur scheurt met een omweg terug naar ons hotel.

Op de derde dag bezoeken we Volubilis, een ruïne van een oude Romeinse stad die de aardbeving van Lissabon niet heeft overleefd. Het inmiddels heel erg warm dus na hier en daar gekeken te hebben zoeken we de schaduw op voor een frisdrank. Ook bezoeken we Moulay Idris, een heilige stad en pelgrims oord. Moslims die zich een bezoeken aan Mekka niet kunnen veroorloven, kunnen ook vijf keer naar deze stad. De stad ian gebouwd tegen een berg en de straatjes zijn zo smal dat auto's de stad niet kunnen. Spullen worden hier per ezel vervoerd.

' s avonds komen we aan in Fes. we gaan eten in de medina, de oude stad. Weer zien we een wirwar aan straatjes waar de auto niet past. Ik kom ogen te kort, zoveel is er te zien. Vaak kun je in de straatjes maximaal met drie personen naast elkaar lopen. Na veel jaren links en rechts gaan qe een steentje in, duiken een huis in waar een vande hele vrolijke muziek met veel enthousiasme staat te maken , waar vrouwen staan re klappen en mee te zingen. Via vele smalle reepjes belanden we op het terras waar ik geniet van Marokkaanse tapas. Wat een stad! dit heb ik werkelijk nog nooit gezien en geniet met volle teugen.

Vandaag gaan we verder in Fes. Een gids leidt ons langs een van de paleizen van de koning, een uitkijken boven de stad en wederom de medina in. Stel je voor: krappe straatjes waar het een drukte van jewelste is, mensen lopen af en aan langs de vele, vele winkeltjes. Regelmatig hoor je 'attancion' san komt er ofwel een karretje voorbij of een ezel. Deze laatste zijn voorzien van rubber hoeven zodat ze niet uitrijden over de gladde stenen. We bezoeken een keramiekfabriek koranschool, een leerlooierij en een weverij. Vader op zoon worden hier de verschillende ambachten overgegeven. Het werk is veelal zwaar en niet zonder gevaar. Het ziet er allemaal prachtig uit. We lunchen bij een traditioneel Marokkaanse restaurant waar we Marokkaanse salade krijgen uit bakjes die we met zijn allen delen. Vervolgens krijgen we een gerecht van kip in bladerdeeg met suiker aan de buitenkant. een heerlijk gerecht.

Nu hebben we lekker even vrij. Bijkomen van alle indrukken. We hebben inmiddels een nieuwe bus met buschauffeur. De airconditioning ging zaterdag stuk en was niet meer te maken. Met deze temperaturen betekent dat dat je ongeveer gekookt wordt in de bus.

Morgen reizen we naar Midelt: op naar de woestijn en vele nieuwe avonturen!

• 17 September 2012 - 19:39

Annet:

Ja, vele kleuren en indrukken. Hoop dat je veel foto's maakt. Het lijkt wel bourgondisch met al dat lekkere eten. Geniet en kijk rond en rond en rond......

groetjes Annet

• 18 September 2012 - 00:58

Kiki:

Goed om te lezen dat je het weer zo naar je zin hebt! :D

• 18 September 2012 - 12:40

Bertus En Leny:

Ha die lon
    Wat lijkt me het daar prachtig vooral die natuur en die autovrije straten.
    En niet te vergeten dat lekkere eten ,je geniet ervan dat lees ik tussen de regels door.
    Je reis is nog maar net begonnen wat ga je allemaal beleven?
    Straks in de woestijn slapen wat een avontuur.Nog een fijne tijd toegewenst en we wachten met spanning op je volgende verslag groeten pa en ma .