Erfoud tot Essaouira - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu Erfoud tot Essaouira - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu

Erfoud tot Essaouira

Blijf op de hoogte en volg Leontien

26 September 2012 | Marokko, Casablanca

Na Erfoud en de woestijn zijn we richting de kloven doorgereden. Het is een bijzonder zicht om in de droogte ineens een hoop groen en water te zien. Dorpjes en stadjes zijn hier gelegen in de buurt van oases. De huizen zijn gebouwd in tegen de rotsen. Ik heb bewondering voor de mensen die hier elke dag op en neer moeten klauteren. Er liggen lang niet overal mooie wegen als in Nederland.

Tussen de middag picknicken we aan een rivierbedding. Ik houd het nog even bij alleen brood, aangezien mijn darmen nog niet helemaal hersteld zijn. Inmiddels is onze gids voor de middag gearriveerd: een boomlange kerel. Dat zie je hier niet veel. Hij zal tegen de 1.95 meter zijn. Hij draagt een tulband en een Marokkaanse jurk. Het staat hem prachtig. Hij leidt ons door de todrakloof. We lopen tussen de diverse akkertjes met olijf en dadelbomen. Het lijkt hier wel Indonesie!

We slapen in de Dadeskloof in een hotel waar we tegen een van de rotswanden aankijken. We hebben een balkon waarop we een lekker wijntje uit Meknes drinken.

De volgende dag maken we een wandeling door de kloof. We lopen midden door de oase. Een totaal andere wereld: prachtig! De vrouwen werken hier in de landbouw en zien we hier dan ook aan de slag met de dadels en olijven etc.

We lunchen in Quarzazate. Een plaats waar filmstudio staan en al diverse hollywood films zijn opgenomen. We brengen een bezoekje aan een traditionele apotheek waar we uilen krijgen over middeltjes tegen diverse kwaaltjes. We eindigen deze dag in AitBenHaddou. Ook hier zijn diverse films opgenomen. Na een flinke klim door de oude kasba maken we van bovenop de heuvels de zonsondergang mee. De mensen zij hier wat opdringerige in het verkopen van souvenirs. Helaas werkt dat bij mij averechts: dan wil ik niet eens meer kijken.

De volgende dag reizen we naar Marrakech waar we twee nachten verblijven. Het is niet mijn stad. Het is er te druk , het maakt niet uit waar je loopt: iedereen probeert je wat te verkopen. Overal hoor je: kijken gratis, good prices en democratic prices. Wat dat laatste precies betekent is me niet niet duidelijk.

Essaouira daarentegen bevalt me prima! Een relaxt vissersstadje met mooie haven waar de vissers hun vis komen brengen. Het is er enorm bedrijvigheid. In de souks kun je leuk dingen kopen. We eten 'avonds in een Italiaans restaurant. Er is live muziek en ik vermaak me prima. De hele sfeer in dit stadje staat me wel aan.

Morgen gaan we terug voor ons laatste dagje in Marrakech. En dan zit het er weer op! Wat een prachtig land en wat veel indrukken heb ik opgedaan!

• 26 September 2012 - 20:26

Kiki:

Het klinkt weer als een prachtige reis, ben benieuwd naar al je foto's!!
    Geniet nog van je laatste dag en een goede terugreis! X

• 26 September 2012 - 21:15

Bertus En Leny:

Hallo lon
    Leuk om weer wat te lezen van deze reis.
    Alles gaat naar wens!
    Nu nog even naar de zee.
    Hier gaat alles zijn gangetje.
    Nog een paar leuke dagen toegewenst.
    Tot horens maar
    Groetjes van Hrieps en ma en pa.

• 28 September 2012 - 18:09

Annet:

Beste Leontien,

Goh wat gaat dat alles toch snel. Zo ben je in Marokko en zo weer thuis.
    Ben zoals altijd weer zeer benieuwd naar je foto's.
    In de toekomst kun je misschien nog een keer terug naar Essaouira om wat langer te kunnen genieten van het rustige vissersdorpje. We zullen snel weer een keer afspreken dan kun je me al je mooie verhalen vertellen. Geniet nog even van de fijne momenten en prettige reis terug in het koude natte kikkerlandje.