Chobe - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu Chobe - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu

Chobe

Blijf op de hoogte en volg Leontien

12 November 2014 | Namibië, Rundu

Weer terug in Namibië overnachten we op een kamping aan de Kwando rivier. Er is een terras gemaakt aan de rivier waar je heerlijk kunt genieten van alle geluiden van de insecten die er zitten. Er komen diverse vogels voorbij die de vogelkenners in de groep 1 voor 1 weten aan te wijzen. Er zitten veel waterlelies in het water en dat ziet er prachtig uit. Ik neem een rode wijn en we krijgen er popcorn bij. Heerlijk!
De volgende dag zijn we alweer vroeg in de veren voor onze terugkeer naar Botswana. Maar eerst mowheeten de laatste boodschappen worden gedaan en moet er worden getankt. Ook moet er eebun permit worden gekocht voor national park Chobe, maar die laat op zich wachten omdat het netwerk stuk is. We gaan weer de grens over, dat betekent weer formuliertjes invullen, stempels halen en op naar de volgende grenspost. Bij de grenspost van Botswana komenw een groep duitse touristen tegen met een bijzonder gehaaste reisbegeleider die voor dringt bij het stempelen van de paspoorten. Wat een vervelende man! Bij de grens staan diverse Baobab bomen, hebben we uitzicht op de Chobe Rivier en lopen diverse olifanten rond.
60 km na de grens ligt Kasane, het dorpje waar onze laatste camping van deze reis is gelegen. Bij nkomst hebben we een hoosbui. De regent zorgt al snel voor plassen op de camping. We krijgen een bijzonder hobbelig veldje toegewezen waar eerder met een bulldozer of iets dergelijks is roWendgereden en waar een boom overdwars op de weg ligt. Waarschijnlijk geraakt door een onweersbui. Geen idee hoe lang het ding er al ligt, maar 's middags wordt geprobeerd om met een kettingzaag het ding in stukken te zagen. Het blijft bij een pogig want de kettingzaag is stuk en blijkbaar helpt het niet om met zijn tweeen naar het ding kijken om hem te repareren...
De volgende dag staan we om kwart voor zes bij de ingang van de camping voor een gamedrive in national park Chobe. Het is net ligt, maar nu al warm. In de open auto's is het echter nog fris. Hoewel Chobe bekent staat om de grote hoeveelheid olifanten, treffen wij er maar 1 aan. Dendieren zijn in deze periode van het jaar naar een ander deel van Botswana omdat er in Chobe te weinig voedsel is. Wel zien we veel Bizons, Impala's, kudu's en vogels.
Om tien uur zijn we weer terug op de camping en wacht onze brunch. Enos heeft eieren, aardappelen en speklappen gebakken. Ook zijn er bonen in tomatnesaus. Normaal gesproken niet mijn eerste keus, maar ik heb inmiddels behoorlijke trek.
Het is vandaag heel ander weer dan gisteren. Warm (om 13.00 uur 37 graden in de schaduw) en klam. We hangen wat bij het zwembad. De stenen van het zwembad zijn loeiheet en je kunt dus eigenlijk niet op het randje van het zwembad zitten.
Om half drie worden we weer opgehaald voor onze boottocht over de Chobe rivier. In een woord is het er prachtig. Door de snelheid van de boot (een soort katamaran van 2 etages) hebben we een verkoelend briesje. Er zijn enorm veel dieren te zien waaronder natuurlijk nijlpaarden en krokodillen. De eerste liggen nu nog vooral in het water, te wachten tot het donker wordt om dan aan wal te gaan grazen. Verder zijn er enorm veel verschillende vogels te zien, bavianen, kudu's, buffels en impala's. Ik heb enorm veel foto's genomen en hoop dat er wat mooie kiekjes tussen zitten.
Vlak voor zonsondergang keren we terug naar wal. Op de camping is het inmiddels een stuk drukker. De boom die er gisteren nog lag is met behulp van Rein inmiddels verwijderd. Nog 1 nachtje slapen en dan ben ik eindelijk van het tentje af. Het lag prima, daar niet van, maar ik snak naar een hotel, met douche en wc, zonder beestjes en zonder alle dieren geluiden. Gisteren liepen hier vermoedelijk in de buurt wrattenzwijntjes rond en die maken toch een vreemd geluid.....
Woensdag vertrekken we richting Victoria Falls waar de laatste drie dagen van de vakantie zullen zijn. Het zou om een luxe hotel zijn, dus ik ben heeeeel benieuwd!!!