Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu

Swakopmund

Blijf op de hoogte en volg Leontien

01 November 2014 | Namibië, Swakopmund

Op vrijdag vertrekken we uit de Namibwoestijn naar Swakopmund aan de kust. De weg loopt via de bergen vol met haarspeldbochten. Onderweg eten we de meatpie die we uit Solitaire hebben meegenomen. Het is een soort appelflap met vlees er in. Zoet en hartig tegelijk. Nog iets lekkers uit Solitaire dus!
We stoppen eerst in Walvisbaai, een plaatsje onder Swakopmund waar we foto's kunnen nemen van de Flamingo's die met grote getalen in de branding staan. Er komen ook drie pelicanen overvliegen.
Het is koud bij aankomst in Swakopmund. We gaan in een paar uur tijd van plus 35 naar 18 graden. De lange broek gaat uit de koffer, evenals dichte schoenen, een trui en mijn jas. Dan is het net te doen ;-). We hebben een vrije middag en dus loop ik naar het centrum van het stadje om souvenirs te shoppen. Er is heel wat te krijgen, ook hele mooie dingen, maar bij alles wat ik in mijn handen heb denk ik: heb ik dat wel nodig? Dan toch maar een t-shirt met wat wilde dieren aangeschaft, kan ik die mooi nog dragen terwijl ik hier ben. Omdat het zo koud is drink ik warme chocolademelk met slagroom. Helaas hebben ze de slechte gewoonte van de Duitsers overgenomen om in de slagroom geen suiker te doen, dus daar moet eerst nog een beetje suiker aan te pas komen, maar dan is ie heerlijk!
Het is druk in Swakopmund. Het is de laatste dag van de maand en de bank puilt ongeveer uit van mensen die geld op hun rekening willen storten of het er juist vanaf willen halen. Er zijn veel touristen in Swakopmund. En veel Duitsers die hier permanent wonen. Dat zie je ook aan de huizen. Er zijn veel huizen te huur als vakantiewoning. Er zijn veel hotels en chalets. Aan het strand zijn diverse luxe woningen te zien, ik denk dat je daar een lieve duit voor nodig hebt. Blijkbaar komt hier ook redelijk wat criminaliteit voor, want bij elke winkel is een groot hek voor de ingang te vinden en moet je aanbellen zodat het hek wordt ontgrendeld. Is toch heel anders shoppen dan winkel in winkel uit. De architectuur is duidelijk Duits. Het doet hier en daar wat posterig aan, maar alle panden zijn mooi onderhouden.
's-Avonds ga ik met drie reisgenootjes uit eten. We gaan op de bonnefooi op pad en bij het eerste restaurant wat we tegenkomen hebben ze nog wel een plekje voor ons, gang door en trap op. Het is een Duits restaurant en de serveerster vertelt ons dat ze na lange tijd op doktersadvies niet heeft gewerkt vandaag weer aan de slag gaat. Ik heb medelijden met haar, want het is hartstikke druk. Alleen al op onze etage, zitten grote groepen aan lange picknicktafels te eten.
Ik ga voor een uiensoepje en daarna een hamburger. De hamburger blijkt reusachtig te zijn! De mensen die een tafel naast ons zijn komen zitten zien het ding ook staan en vanaf diverse kanten wordt hij op de foto genomen. Ik doe mijn best, maar moet halfverwege toch echt de strijd staken. Dit ding is veel en veel te groot!
Zaterdagmorgen gaan we, nadat we voor Atie hebben gezongen die vandaag jarig is, op squads de woestijn in op zoek naar de littel 5: de diertjes die hier in het zand weten te overleven. Ik roep al veel langer dat ik op een squad wil zitten, maar nu is het dan eindelijk zo ver! Ik vind het spannender dan ik had verwacht. We gaan eigenlijk nog best hard op sommige plekken. Als je over een zandduin heen wilt rijden, moet je wat extra gas geven om te voorkomen dat je zijwaards gaat glijden of vast komt te staan. Spannend! We gaan ergens ver omhoog en als ik bovenben zie ik dat we ook heel stijl en diep weer naar beneden gaan. Deze held op sokken gaat gillend naar beneden..... Tussendoor worden er beestjes voor ons uit het zand gehaald. We zien de Dancing White Lady (een spin), een slang en reptieltje en een gekko. De cameleon liet zich vandaag niet zien. Vermoedelijk werkte zijn camouflage iets te goed ;-). Ondertussen is het koud en het regent. Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat we naar 2 uur weer terug bij ons startpunt zijn. Wel heel leuk om te hebben gedaan!
We hebben 's-middags weer "vrij" en ik besluit om lekker in onze lodge te lummelen. We hebben een grote keuken, tafel en zithoek alsmede twee slaapkamers met zijn 4-en tot onze beschikking. De andere drie zijn de deur uit, dus ik heb het rijk voor mij alleen. Ik mest mijn koffer uit, ga lekker en lang onder de douche, haal mijn was op (die heel erg schoon is en ook nog eens heerlijk ruikt) en spreek met wat mensen uit Nederland. Tussendoor koop ik bij de receptie nog een tafelloper en twee kussens (ik ben nog steeds in een shopstemming). Heerlijk zo effe niets moeten!
Vanvond gaan we bij een visrestaurant aan zee eten. Volgens Rein kun je daar heerlijk eten, dus dat gaan we zo uitproberen.
Morgen gaat de reis verder richting de Brandenberg en overmogen zijn we al in Etosha. Heb er zin in!!

  • 01 November 2014 - 20:11

    Leny/bertus:

    Ha die lon,weer een drukke morgen maar een middag voor je zelf.
    Ik lees elke dag je programma en etosha national park lijkt mij ook erg mooi
    Al die dieren bij datgrote meer ?zebra's olifanten enz.hoop niet dat je een jachtluipaard
    Tegen komt,weet je trouwens dat de helft van je vakantie er op zit!
    Het mooiste bewaren ze voor het laatst de Victoria. Falls wel heel thuis komen hè.
    Misschien heb je de vis al op , was het lekker? Nog een leuke avond in swa kopmanschap
    En morgen een goede reis naar de brandberg,neem een foto van de pelsrobben.
    Groeten en liefs pa en ma

  • 01 November 2014 - 21:08

    Leontien Kramer:

    Hoi! Ja ik kijk ook erg uit naar Etosha. Ik hoop dat jachtluipaard wel te zien hoor! We slapen op een camping die uitkijkt op een grote plas water en het schijnt zo te zijn dat je vanaf het terras de hele nacht de dieren naar die plas ziet komen. Als ik mijn ogen open kan houden, ga ik dat zeker proberen. Slaapzakje en een flinke fles deet erbij en dat moet goedkomen! ;-)
    Ja de reis zit er alweer voor de helft op. Heb al heel wat gezien en er komt ook nog een hele hoop aan. Maar ik kijk er ook zeker naar uit om weer naar Nederland te komen ;-)

  • 01 November 2014 - 21:08

    Leontien Kramer:

    Hoi! Ja ik kijk ook erg uit naar Etosha. Ik hoop dat jachtluipaard wel te zien hoor! We slapen op een camping die uitkijkt op een grote plas water en het schijnt zo te zijn dat je vanaf het terras de hele nacht de dieren naar die plas ziet komen. Als ik mijn ogen open kan houden, ga ik dat zeker proberen. Slaapzakje en een flinke fles deet erbij en dat moet goedkomen! ;-)
    Ja de reis zit er alweer voor de helft op. Heb al heel wat gezien en er komt ook nog een hele hoop aan. Maar ik kijk er ook zeker naar uit om weer naar Nederland te komen ;-)

  • 02 November 2014 - 10:58

    Babs:

    Jouw hamburger hebben we kunnen bewonderen. Ik kan me voorstellen dat je die niet helemaal op kreeg ;-) Hopelijk bij jou snel weer warmere temperaturen. In Nederland is het nu heerlijk weer, rond de 20 graden, maar ik verwacht dat jij daar heel snel weer over heen zult gaan! Lijkt mij ook gaaf en eng dat quad rijden. Jammer dat het wat minder mooi weer was. En alweer halverwege de reis... wat gaat dat snel! Lekker genieten en alles goed in je opnemen! Groetjes, Babs

  • 02 November 2014 - 12:24

    Stefan:

    wat gaaf.
    een herinnering om nooit te vergeten! !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leontien

Actief sinds 20 Mei 2011
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 27463

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 16 November 2014

Zuidelijk Afrika

15 Oktober 2013 - 30 Oktober 2013

Wild Zuid-Afrika

14 September 2012 - 28 September 2012

Marokko hoogtepunten

06 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Sumatra, Java en Bali

30 Mei 2011 - 21 Juni 2011

Een verre reis met Baobab

Landen bezocht: