Johannesburg - Graskop - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu Johannesburg - Graskop - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu

Johannesburg - Graskop

Blijf op de hoogte en volg Leontien

18 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

We hebben vannacht overnacht in een heerlijke lodge. Mooi ingericht en twee mooie bedden die ook nog eens lekker lagen. Om negen uur lagen Stephanie en ik er al in. Midden in de nacht werd ik nog even wakker van het onweer dat zich precies boven onze kamer leek te bevinden. Een enorme dreun en gedonder. Volgens groepsgenoten trilde alles. Ik heb nog even overwogen om de stekker van de oplader van mij telefoon uit het stopcontact te halen, maar dat was me toch te veel moeite ;-). Ik heb me omgedraaid en ben weer in slaap gevallen.

Vanmorgen hebben we een tour door Pretoria gedaan. Omdat het lente is staat de Jacaranda boom in bloei. Pretoria heeft ruim 80.000 van deze bomen die in bloei prachtig paars kleuren. Werkelijk heel mooi om te zien. Ik hwb inmiddels tig foto's van deze bomen.

We hebben een bezoek gebracht aan het Kruger huis, het laatste huis van president Paul Kruger (ook wel oom Paul) voordat hij Zuid-Atrika verliet. Daarna zijn we doorgereden naar het Union Building. Vandaar uit heb je mooi zicht op de paars kleurende stad. Ter plaatse was eeb groepje mannen (zes) een kuil aan het graven. Althans, 1 was aan het graven, de rest keek toe. Iets wat je hier veel ziet: werk dat door 1 kan worden gedaan, wordt met velen gedaan. Het zal wel werkverschaffing zijn ;-)

Vervolgens door naar het Voortrekkersmonument. Ter herinnering aan de grote trek van de blanke pioniers. Een imposant gebouw. Vanaf boven hadden we weer een mooi overzicht van de omgeving.

Na de lunch zijn we verder gerden naar Graskop, 450 km verderop. Een hele rit dus, pas tegen half acht waren we op bestemming. Graskop is hooggelegen, wat goed aan de temperatuur te merken was. Onderweg hebben we mooie rit door de bergen gedaan. We zijn langs de grootste papierfabriek van het land gereden.

Onderweg zijn we nog bij een tankstation gestopt waar we rode wijn hebben ingeslagen. Dat hoort er toch wel bij in Zuid-Afrika ;-). Makkelijk is hier dat je in het Nederlands dingen kunt bestellen: het wijkt weinig af van Afrikaans. Vooral werkwoorden gaan anders. Elk werkwoord doe je in de ik vorm. Dus oon als je het over we hebt. Bijvoorbeeld: we ga naar ... Laatste letters van woorden verdwijnen en als iets wordt ontkend of verboden, dan dubbel: moe nie aanraken nie. Ook om het woord voor lift heb ik moeten lachen: heyser. Affijn: gek om zo ver van huis zoveel van een taal te kunnen volgen.

  • 18 Oktober 2013 - 16:06

    Eddie & Coby:

    Heel erg benieuwd naar je foto's ..... alle ..tig!

  • 18 Oktober 2013 - 19:36

    Bertus En Leny:

    Hoi lon, ik wist niet dat Graskop zover van Johannesburg ligt . Morgen naar het Krugerpark,spannend!
    We wachten op de foto s
    Hier alles oké
    Groeten van ons aan jullie allebei en veel plezier
    Pa en ma

  • 19 Oktober 2013 - 10:28

    Annet:

    Het klinkt allemaal weer geweldig en kan nu al weer niet wachten op de mooie foto's.
    Ben benieuwd of je in het Krugerpark je vrienden tegen komt (Olifanten) met goede zin, anders zou ik toch op zij gaan.
    groetjes aan jullie beiden en tot schrijfs,
    Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leontien

Actief sinds 20 Mei 2011
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 27513

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 16 November 2014

Zuidelijk Afrika

15 Oktober 2013 - 30 Oktober 2013

Wild Zuid-Afrika

14 September 2012 - 28 September 2012

Marokko hoogtepunten

06 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Sumatra, Java en Bali

30 Mei 2011 - 21 Juni 2011

Een verre reis met Baobab

Landen bezocht: