Panorama route - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu Panorama route - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Leontien Kramer - WaarBenJij.nu

Panorama route

Blijf op de hoogte en volg Leontien

19 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

We mochten vanmorgen uitslapen: tot 07.15 uur... vandaag weer een vol programma. Bij het opstaan is er dichte mist. Het heeft gisterenavond nog geonweerd en blijkbaar ook flink geregend. Ik heb er even een hard hoofd in of we wat van de panorama route gaan zien, maar gelukkig blijft de mist beperkt tot 1 berg en laten we de mist al snel achter ons.

Onze eerste stop is bij een waterval. Het geluid van het water dat naar beneden stort is prachtig.

Vervolgens door naar Bourke's Luck Potholes. Rivierdraaikolken hebben gaten in de rotsen gesleten. Wederom prachtig. Stephanie en ik willen om de beurt en samen op de foto. Suzan vertelt dat de souvenirs hier worden verkocht door de 'swart mensen'. Eigenlijk vooral door de vrouwen. Zij hebben de zorg voor de kinderen en moeten zorgen dat er eten op tafel komt. De mannen geven het geld dat ze verdienen uit aan drank.

Overal waar we stoppen, zijn souvenirs te koop. Leuke dingen die ook nog eens niet duur zijn. Ik heb meer dan genoeg gekocht (wat nieman zal verbazen).

Vervolgens stoppen we bij Blyde river Canyon. Hier hebben we een mooi uitzicht op het drie na grootste ravijn ter wereld. Er zijn drie rondavels. Gelukkig is de mist voldoende opgeklaart om het te kunnen zien.

De laatste stop van de morgen is geen succes: de (mist) gordijnen van God's window blijken te zij gesloten. De mist hangt hier als een dikke deken over de berg heen. Bij helder weer kun je vanaf hier Mozambique zien, maar wij kunnen nog geen meter vooruit zien.

Dan maar lunchen bij harry's pancake's. Ik ga voor een pannekoek met boboti (een lokaal gerecht met gehakt) die heerlijk smaakt!

Na de lunch gaan we door naar pilgrim's rest. Dit is een oud mijnstadje. In 1873 werd hier een groot goudveld gevonden. Binnen een jaar waren hier ruim 1500 goudzoekers en is het dorpje ontstaan. Het dorpje staat vol met oude huisjes, het doet een beetje amerikaans aan in de jaren vijftig. We valle hier over de souvenirs. Ik geloof dat ik het afdingen begin te leren. Al voelt dat ook niet al te goed: degenen die de souvenirs verkopen zijn arm, dus die mensen wil je ook wat gunnen.

Terug in het hotel gaan we lekker aan de wijn. Smaakt heerlijk maar komt hard aan. Volgens Stephanie heeft dat ook met de hoogte te maken. Met reisgenoten spelen we uno. Avond eten is braai. Nu ook aan de malariatabletten. Morgen gaan we door naar het Krugerpark. Ik heb nu al zin in de safari's!

• 19 Oktober 2013 - 18:31

Eddie & Coby:

Ha buurmeisjes,
    Mooie belevenissen. Spijtig van de mist, maar jullie al veel moois gezien!
    Wij hebben vandaag Berna & John geholpen met de verhuizing, we zitten nu uitgeteld op de bank. Geniet in/van het Kruger Park! Xx

• 19 Oktober 2013 - 19:53

Eddie & Coby:

In mijn reactie ontbreekt het woord hebben..... Sorry....

• 19 Oktober 2013 - 20:50

Leny En Bertus:

Hallo meiden
    Leuk verslag maar wij zijn toch een beetje benieuwd naar de foto s
    Gaat het soms niet?
    Kunnen die souvenirs wel in de koffer?
    Jullie hebben mist maar wij regen vanmiddag
    Nu de groetjes maar en tot horens
    Ook Coby en Eddy

• 21 Oktober 2013 - 19:40

Helma:

Hey Leontien!

Veel plezier in Zuid Afrika! Kijk aub uit voor mensen die niet al te goede bedoelingen hebben!
    Al een verkleurbeessie gezien? Vindt dat zo'n geweldig naam voor dat diertje!!
    Jammer van de mist maar toch maar even lekker boboti gegeten... heerlijk!
    Fantastisch om straks de safari's te beleven.. the big five!!! Prachtig lijkt me dat!!
    Groetjes van Ronald en Helma.

• 24 Oktober 2013 - 10:36

Roald:

God's window en the potholes; het komt weer allemaal terug!! leuk om te lezen. je hebt toch wel afgedongen op je souvenirs he? ;-)

Geniet van je trip!